Dożynki


Dożynki, Święto Plonów, Wieńce – ludowe święto połączone z obrzędami dziękczynnymi za ukończeniu żniw i prac polowych. W czasach przedchrześcijańskich – etniczne święto słowiańskie, przypadające w okresie równonocy jesiennej (23 września). U nas, na śląsku opolskim zwane żniwniok. 

Powyższa definicja pochodzi z Wikipedii, a wstawienie jej  wymuszone jest przez coraz powszechniejsze zjawisko zaniku w społeczeństwie wiedzy o  tradycjach kultury ludowej. Poza tym jestem kulturoznawcą, czyli osobnikiem „biegłym w temacie”, a to zobowiązuje :)  Tyle tytułem wstępu.

Czasami fotografuję różnego typu imprezy. Tym razem byłem etatowym fotografem na dożynkach wsi Pludry i Pietraszów.  Bywa, że w momencie gdy zabawa trwa w najlepsze, a ja mam już najważniejsze zdjęcia, odzywa się  we mnie dusza artysty. Mówiąc wprost zaczynam szukać ciekawych kadrów niekoniecznie związanych z danym wydarzeniem. Sam dla siebie nazywam to nadliczbowymi ujęciami. W tym przypadku głównym tematem są ludzie.

Wstęp wyszedł dłuższy niż rozwinięcie, ale nigdy nie potrafiłem pisać długich tekstów, tym bardziej że jeden obraz może wyrazić więcej niż tysiąc słów. Miłego oglądania🙂