Arthur Rogorsch


Wybrałem się na strych w poszukiwaniu sprzętu zwanego potocznie „Luftbiksa”. Rzeczonego narzędzia rozrywki nie znalazłem, natomiast całkiem przypadkiem wpadły mi w ręce zegar wahadłowy z początku XXw sygnowany FMS (o tym będzie osobny wpis jak  zakończę proces renowacji), oraz niepozorna ramka ze zdjęciem. Ramka jest w opłakanym stanie, natomiast pod zakurzoną szybą była fotografia autorstwa Arthura Rogorscha (1858-1940), fotografa z Danzig, czyli Wolnego Miasta Gdańsk.

Gdańska firma Arthur Rogorsch oprócz fotografii wykonywanych w atelier, drukowała kartki na zamówienie znacznej ilości małych wydawców z całego Pomorza, najczęściej były to widokówki z grajdołów z rejonu od Stargardu Szczecińskiego do Czaplinka.  Na wielu serwisach aukcyjnych można spotkać wiele ofert sprzedaży zdjęć oraz pocztówek sygnowanych tym nazwiskiem.

Pomimo upływu lat i paskudnych warunków przechowywania zdjęcie wraz z kartonową podkładką jest w bardzo dobrym stanie. W planach mam renowację oryginalnej ramki, niestety chwilowo brak czasu. Obcięte krawędzie widoczne poniżej są spowodowane tym że mój skaner łapie tylko trochę więcej niż A4.

Ciekawostką jest fakt znalezienia takiej fotografii na terenie Opolszczyzny. Tym bardziej, że z posiadanych informacji wynika że nikt z rodziny nie pochodził z pomorza.